Układ rozrządu w silnikach spalinowych to jeden z najistotniejszych podzespołów składowych silnika. Jest on odpowiedzialnym za doprowadzenie powietrza do komory spalania oraz prawidłowe i jak najszybsze odprowadzenie spalin do układu wydechowego, a tym samym za zapewnienie odpowiedniego spalania mieszanki w komorze silnika.
Układ rozrządu można podzielić w niniejszy sposób:
• zaworowy w silnikach czterosuwowych.
• szczelinowy w silnikach dwusuwowych
Ponadto stosuje się również podział ze względu na umieszczenie wałka rozrządu:
• DOHC – dwa wałki rozrządu umieszczone w głowicy z których jeden steruje zaworami ssącymi a drugi wydechowymi.
• OHV – układ rozrządu w którym wałek rozrządu umieszczony jest w bloku silnika. Jest to układ górnozaworowy. „Napęd” do zaworów przekazywany jest za pomocą lasek popychacza oraz krzywek;
• OHC lub SOHC – jeden wałek rozrządu umieszczony w głowicy silnika. Popychacze poruszane są bezpośrednio przez krzywki wałka.
Zasada działania układu rozrządu
Układ rozrządu uzyskuje swój napęd od wału korbowego silnika w którym się znajduje. Napęd może być przenoszony za pomocą:
– paska zębatego który jest rozwiązaniem najczęściej stosowanym w samochodach osobowych,
– łańcuszka rozrządu rozwiązanie nieco lepsze niżeli pasek zębaty, ale droższe i wymaga smarowania,
– koła zębate które stosowane jest głównie w samochodach ciężarowych oraz w niektórych samochodach osobowych
-wałek królewski które jest rozwiązaniem najtrwalszym i niezawodnym, lecz nie jest obecnie stosowane w samochodach osobowych ze względu na głośną pracę i wysoką cenę.
Zasada działania rozrządu wygląda w sposób następujący. Podczas jednego pełnego obrotu wałka rozrządu wał korbowy obraca się dwukrotnie, co zapewnia sterowanie zaworami. Podczas pierwszego obrotu wału korbowego, w momencie gdy w silniku następuje zasysanie mieszanki lub powietrza, otwarte są zawory ssące. Po przejściu procesu spalania następuje kolejna faza procesu którą jest otwarcie zaworów wydechowych, co umożliwia szybkie odprowadzenie spalin z komory spalania silnika
Brak komentarzy.