Zawory recyrkulacji spalin to jeden z najbardziej kłopotliwych elementów każdego samochodu. Niekontrolowanie ich stanu może doprowadzić do awarii, a nawet nieprawidłowego działania silnika. A ich niesprawność można wychwycić tylko sprawdzając je metodami bezpośrednimi.

Silnik zachowuje się dziwnie? To pewnie zawór EGR!

Diesel, który dymi z rury wydechowej przy ostrym przyspieszaniu? A jednocześnie wykazuje jakby niedostatek mocy? Ciśnienie wykazuje prawidłową wartość, a common rail nie wykazuje żadnych błędów? A może benzyniak, który ma problem z wolnymi obrotami i „drgawkami” w fazie rozruchowej? Te dziwne zachowania mogą zaskoczyć niejednego mechanika jednak, zamiast wyszukiwać błędów w pracy silnika, warto sprawdzić najpierw stan zaworu EGR. Bo to on najprawdopodobniej jest przyczyną owych zdarzeń.

Wina w ekologii?

Zawór recyrkulacji spalin został wprowadzony do samochodów już dość dawno. Jego początki można wyznaczyć na okres, gdy coraz bardziej świadomie zaczęto walczyć z emisją gazów i wprowadzano pierwsze rozwiązania, które miałyby tego właśnie dokonać. Zawór EGR, to element układu recyrkulacji spalin, który pozwala w znaczny sposób zmniejszyć ilość tlenku azotu, który pojawia się podczas spalania w gazach wydechowych. Jednak niestety zmniejszenie ilość emisji tlenków azotów, odbyło się kosztem zwiększenia emisji innych związków chemicznych: tlenków węgla i węglowodorów, co ma również bezpośrednie przełożenie większą ilość zużycia paliwa. Współcześnie ekolodzy kładą nacisk na redukcję emisji węgla do atmosfery. Dostosowujące się do nich koncerny samochodowe, starają się produkować takie układy, które pozwalałyby na oszczędność paliwa, co w praktyce może oznaczać, że za kilka lat układy recyrkulacji spalin, a wraz z nim feralne zawory przejdą do całkowitego zapomnienia.

Jak wykryć niesprawność zaworu?

Zawór EGR powinno się kontrolować rutynowo po przejechaniu 60-80 tysięcy kilometrów. Przy okazji naszej uwadze nie powinien umknąć stan kolektora dolotowego. Niesprawność zaworu to najczęściej efekt jego zanieczyszczenia, więc aby nie doprowadzić do jego obciążenia, a także późniejszej awarii, warto go – wraz z kolektorem – regularnie doczyszczać.

Szczególnie polecane zawory EGR, których regulacja spalin jest bardziej efektywna, to te elektromagnetyczne. W ich przypadku podczas rutynowych przeglądów warto zwracać uwagę przede wszystkim na stan mechanizmu. Dzięki niemu możliwe jest płynne otwieranie i regulowanie zakresu zaworu, co pozwala na precyzyjną regulację porcji spalin, która trafia do kolektora dolotowego, co czyni całość układu recyrkulacji spalin nie tylko bardziej wydajnym, ale również mniej awaryjnym.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Dodał: , w Artykuły. Dnia 3 kwietnia 2017